Afregning af transport

Retningslinjer for transport på klubture
Dansk Fjeldvandrerklub har nedfældet nogle retninglinjer vedr. transport på klubture, som er beskrevet først i dette dokument. Retningslinjerne er kun vejledende og angivet som en hjælp til fælles klarhed inden turen starter.

DERFOR

Dansk Fjeldvandrerklub (DFK) kan ikke gøres ansvarlig hverken juridisk, sikkerhedsmæssigt eller økonomisk.

Vejledende retningslinjer kan kort opsummeres:

  • Planlæg detaljer og afstem alle aftaler, inden turen påbegyndes.
  • Planlæg/aftal evt. sammen en plan B for alle eventualiteters skyld.
  • Tag udgangspunkt i en fælles og positiv ånd, sund fornuft, og at man stoler på hinanden.

DERFOR

  • Det påhviler alle deltagere hver især at holde sig informeret om, hvilke retningslinjer der er aftalt; turleder kan per kulance afklare, afstemme og koordinere.

Afbud:
Klubben har den regel at, hvis en turdeltager/passagerer – efter afklaret transportfordeling, køb af billetter el.lign – melder afbud til en tur eller ændrer transportform, er vedkommende forpligtet til at betale sin andel af transporten, hvis ændring(erne) påfører de andre turdeltagere merudgifter. Det gælder både udgifter til pladsen i en bil og til billetter, som allerede er købt til f.eks. tog eller færge.

Turleder kan på forhånd give besked om, hvordan man forholder sig til dens slags ændringer, både med bilejer, og med deltagere og hvornår tilmelding/fordeling forpligter. Det anbefales, at man aftaler en plan B, hvis det er muligt f.eks. alternativ transportfordeling.

Hvis bilejer (og dermed bil) eller bilejers bil uforskyldt forhindres i at deltage i turen som planlagt, så må den pågældende bils passagerer i fællesskab lægge en plan B. Bilejeren kan ikke pålægges at betale udgifter ifm. ny plan udover andel for evt. egen deltagelse.

Takst:
Vedr. udgifter til transport i private biler har klubben besluttet, at der som udgangspunkt afregnes med statens lave takst for kilometerpenge (2,23 kr. pr. km i 2024). Aftale om ekstraordinært tillæg kan aftales, f.eks. ved anvendelse af minibus. Beløbet skal dække udgifter til drift af bilen inkl. brændstof.
Herudover kommer i tillæg de umiddelbare udgifter til bro og færge samt vej- og parkeringsafgifter.

Offentlig transport
Turleder koordinerer (evt. efter fælles aftale), hvor rejsen starter og ender samt starttidspunkt.
Turleder aftaler øvrige detaljer med turdeltagere inden turen.

Leje af fælles køretøj
Turleder planlægger dette. Deltagere oplyses om forhold vedr. leje inden turen, herunder økonomi, hvem er chauffør, forsikringsforhold.

Turleder meddeler udgangspunkt og starttidspunkt.
Turleder aftaler øvrige detaljer med turdeltagere inden turen.

Kørsel i private biler
For kørsel i private biler defineres 4 roller:

  • Turleder
  • Bilejer
  • Chauffør
  • Passager

Foreslået opgavefordeling:

Turleder
Turleder afklarer, hvem der vil stille bil til rådighed, og sikrer, at alle deltagere er oplyst om dette.

Turleder koordinerer og fordeler deltagere i bilerne; alternativt delegerer opgaven til bilejer(e) og/eller deltagere.

Turleder organiserer følgende, som oplyses til deltagerne inden afrejse:

  • Hvornår og hvor turen går hen
  • Afregningsmodel for transporten

En af følgende afregningsmodeller anbefales:

  • Alle udgifter deles ligeligt mellem deltagerne, uafhængigt af antal passagerer i hver bil eller,
  • udgifter afregnes individuelt mellem passagererne. Bilejer sikrer sig accept hos alle deltagere i bilen.

Bilejer(e) sørger for:

  • Afregning af udgifter
    • Aflæse km-tæller ved start og slut – evt. også andre på-/afstigningspunkter, hvis kilometerpengene ikke deles ligeligt mellem passagerne.
    • Bro/færge rabat-aftale – specielt ved transport over sund og bælt bør rabat-aftale oprettes, eller det afklares med passagerne, om en af dem har en aftale, som kan benyttes.
      • Specielt for Øresundsbroen til Sverige skal man være opmærksom på, at prisen er meget høj, hvis man ikke har ØresundGo (tidligere kaldet BroPas aftale. Med 2024 priserne kan det bedre betale sig at købe en abonnementsaftale og så betale rabatprisen end at betale fuld pris for 2 enkeltture. Hvis transporten gennemføres uden nogen rabatordning, bør passagererne
      • Hvis man skal med færge over ved Helsingør, har man en tilsvarende fordel, hvis man har en AutoBizz Smart aftale (2024). HUSK at BroBizz udstyr, som ikke skal bruges, skal pakkes væk i folie-pose for at undgå automatisk registrering. Hvis man booker billet i god tid, kan man også få andre billige billetter fra 199 kr. til bestemte afgange (+/- 1 time).
    • Bilejer opfordres til at informere om kendte udgifter og evt. estimere samlet udgift per passager.
  • Tid og sted
    • Bilejer beslutter start/slut-mødetid og -sted.
    • Bilejer (anbefales aftalt med deltagere, hvis lange stræk) bestemmer pausesteder og -længde undervejs på ruten.
  • Forsikring
    • Det er bilejers ansvar, at bilen er lovpligtigt forsikret.
    • Har bilejer ikke har tegnet kasko, må dette ses som et aktivt valg, hvorfor bilejer selv bør dække skader på egen bil. Forventning om medbetaling oplyses til passagererne.
    • Hvis bilejer ønsker fælles dækning eller chaufførdækning af udgifter til selvrisko ifm evt. skade, skal dette oplyses de øvrige passagerer/deltagere inden turens start.
    • For udlandsture anbefales det, at bilforsikringen dækker vejhjælp i Europa.
  • Bilejers ansvar
    • Bilejer har ansvar for, at bilen er i lovlig stand ift. rejsen.
    • Bilejer er ansvarlig for at medbringe relevant udstyr f.eks. vinterdæk og snekæder.
    • Er uheldet ude, er det bilejers ansvar at få repareret bilen og at den kommer hjem. Passagerne har selv ansvar for videre transport.
    • Bilejer aftaler inden afrejse med øvrige passagerer, hvem der evt. også må/skal køre bilen.
  • Parkeringsbøder
    • Klubben anbefaler, at parkeringsbøder deles ligeligt mellem alle passagerer i bilen. Bilejer skal inden turstart oplyse om evt. anden fordeling, som vedkommende ønsker skal gælde.

Chauffør(er):

  • Føreren (chaufføren) af bilen er ansvarlig for at overholde færdselsloven under kørsel, og bør derfor også være den person, som påtager sig bøder, hvis færdselsloven under kørslen ikke overholdes.
  • Chaufføren kan til enhver tid beslutte at holde pause, således at kørslen er sikker.