Hvad er Dansk Fjeldvandrerklub?
Klubbens grundlæggende formål er “at fremme interessen for vandring i fjeld og vildmark, samt at formidle kontakt mellem fjeldvandrere”.

Vi er en medlemsskare der repræsenterer alle aldersgrupper, og som ikke bare er fjeldvandrere; men også er vidt berejste i hele verden. Klubben rummer altså en enorm viden/erfaring om rejser, udstyr, planlægning som både nye og gamle medlemmer kan nyde godt af.

Idéen til klubben kom tilbage i 1966, da Hjalmar Jessen satte en annonce i avisen og søgte følgeskab på fjeldture. Dette blev startskuddet til Dansk Fjeldvandrerklub, som nu kan fejre fødselsdag hvert år den 10. oktober.

I Dansk Fjeldvandrerklub finder du både oplevelser og udfordringer. Et vigtigt holdepunkt i klubben er, at det er medlemmerne der arrangerer ture for medlemmerne. Endagsture og weekendture arrangeres året rundt. I sommerhalvåret bliver der typisk arrangeret en længerevarende tur for eksempel til Skotland, ligesom en skitur også sagtens kan stå på programmet.

Trænger du til at koble af fra hverdagens stress, så er det om at melde sig til en af de mange weekendture. Her kan du teste dig selv til sommerens store vandretur, prøve nyt udstyr af, lære at lave bål eller bare nyde at være ude i naturen sammen med ligesindede. Weekend- og forårsturene går oftest til Sverige, men vi får også set Danmarks smukke natur.

Er kalenderen for overbooket til weekendture eller er du ikke til telt og stor rygsæk, så tag med på vores endagsture, som fortrinsvis foregår på Sjælland. Vi går typisk dagsetaper på 15-25 km.

For at være med på turene skal du have almindelig god kondition, samt lyst til at klare dig selv udendørs. På flerdagsturene er det nødvendigt med vandrestøvler, rygsæk, sovepose, liggeunderlag, mad og evt. kogegrej og telt. Som hovedregel betaler alle deltagere, inkl. turleder, det samme beløb.

5 gange om året udkommer klubbladet “Dansk Fjeldvandrerklub” med spændende læsning. Her er beretninger om fede klubture og inspiration til dine næste oplevelser. Her annonceres også private ture.

At læse om andres ture og rejser er godt, men at se deres billeder er endnu bedre. En gang om måneden fra september til maj holder vi klubaften i Thorasminde i Bagsværd. Her vises lysbilleder fra medlemmernes rejser rundt om i verden for eksempel Grønland, Nepal, Lapland, Sumatra, Alperne og Chile. Af og til har vi også eksterne foredragsholdere som for eksempel Klavs Becker-Larsen, der i 1951 forsøgte at bestige Mount Everest og Grønlandsfareren John Andersen.

Vi kan takke Hjalmar Jessen for et rigtig godt initiativ, som giver os mulighed for nogle fantastiske naturoplevelser, en masse hyggelige stunder og nogle gode venskaber. Dette kan kun lade sig gøre ved aktive medlemmers indsats.

Skulle du have fået lyst til at være med – byder vi dig velkommen i klubben.

Mange venlige hilsner fra medlemmer og Bestyrelsen
i Dansk Fjeldvandrerklub